Trenger Oslo mer luksus?

150813_Osloby_DuellenI går deltok jeg i «Duellen» i lokalavisen Osloby. Spørsmålet var om Oslo trenger mer luksus?  Min motdebattant var Mari Hektoen i Søylen eiendom. Hun mente JA, jeg mente NEI.

Oppdatering: Noen dager etter at dette blogginnlegget ble skrevet, ble duellen lagt ut på nettet. Under artikkelen har flere av nettleserne kastet seg inn i debatten:
http://www.osloby.no/shopping/Trenger-Oslo-mer-luksus-7282232.html#.UiEBrBaZa5Q

Her er teksten i sin helhet, klippet fra Osloby, side 2, 15. august 2013:

Trenger Oslo mer luksus?

Stadig flere luksusbutikker åoner i Oslo, sist ut var Gucci. Er disse et spennende tilskudd til Oslos handelsliv, eller er det bare trist å se butikker som selger slangeskinnsvesker til over 100.000 kroner?

Mari Hektoen Motedirektør i Søylen eiendom, som har jobbet for  å få en rekke luksusbutikker til Oslo: JA!

I Oslo er etterspørselen etter luksusvarer nå større enn tilbudet. Mange nordmenn er opptatt av kvalitet og design.

Dessuten bidrar disse butikkene til å gjøre Oslo mer spennende.
Først må jeg si at luksus aldri vil være noe man trenger, så i den sammenheng blir spørsmålet litt feil.

Når det er sagt, så mener jeg at, ja, det er plass for mer luksus i Oslo. Det er av den enkle grunn at etterspørselen er mye større enn hva tilbudet er pr. i dag. Reiser du til andre europeiske byer på størrelse med Oslo, vil du finne områder hvor det ligger rundt 20 slike butikker – og det uten at innbyggerne der nødvendigvis har like stor kjøpekraft som det vi nordmenn har. Slik jeg ser det, er det ingen gode grunner til at vi ikke skal kunne ha det samme tilbudet i Oslo.

I Norge har butikkutvalget lenge vært dominert av en rekke store kjeder. Kunder som har ønsket seg eller etterspurt noe annet enn dette, har for det meste måttet lete etter det i utlandet eller på nett. Samtidig har vi her til lands en høy andel av både kvinner og menn som har en høy, stabil inntekt og som setter stadig mer pris på høy kvalitet og god design. Dette er noe som luksusmerkene kan tilby.
Vi ser dessuten at også turistene er villige til å legge igjen masse penger i denne type butikker.

I tillegg til at det er et stort marked for luksus i Norge, ser man at de store, internasjonale merkene er opptatt av å etablere flaggskip-butikker når de kommer hit. Gjennom disse butikkene kan de kontrollere sin merkevare-identitet og også hvilken service som tilbys kundene. De kan også sørge for å skape den riktige opplevelsen som de ønsker å gi kundene sine.
Alt dette er med på å gjøre sentrum av Oslo mer spennende både for lokale og for turister.

Irina Lee, journalist og forfatter. Aktuell med boken “Shoppingfri”: NEI! 

Mer luksus og flere butikker gjør oss ikke lykkeligere. Prisen for en vare er dessuten mer enn hundre- eller tusenlappene vi blar opp.

Siden januar 2012 har jeg hatt kjøpestopp. Det vil si at jeg har forsøkt å la være å kjøpe alle former for ting, inkludert klær, sko, vesker og accessoirer. Å avstå fra shopping har gitt meg ny innsikt. Tidligere fylte jeg opp skap og skuffer fordi jeg trodde tingene ville gi meg noe. Jeg kjøpte nye sko for å føle meg vel, en ny veske for å føle meg trendy, eller ny jakke for å være elegant. Etter hvert innså jeg at jeg har nok. Mer enn nok. Jeg blir hverken mer attraktiv, moderne eller lykkelig ved å fylle på med mer. Jeg har alt jeg trenger.

Å holde tritt med motebildet er en umulig øvelse. Like sikkert som at høsten er på vei, er sommerkolleksjonen på vei ut. Det som var et «must have» denne sesongen, er «so last year» neste gang ferien står for døren. Skapene våre buler av antrekk og tilbehør, som aldri vil bli brukt opp. I beste fall blir de gitt bort til Fretex. I verste fall etterlater vi oss enorme søppelberg av fullt brukbare ting.

Mote kommer til en høy pris. Det er ikke lenge siden vi så de grufulle bildene av tekstilarbeidstagere som ble knust til døde da en fabrikk kollapset i Bangladesh. I kjølvannet av high fashion følger også en skitten industri av piratkopiering, barnearbeid og illegal omsetning. Omkostningene for denne delen av moteindustrien er det fattige kvinner og barn som må betale.

Hvert år konsumerer verdens befolkning halvannen gang mer enn kloden er i stand til å produsere. Hvis det hadde vært slik at forbrukerne shoppet mindre ved å handle dyrt, kunne flere luksusbutikker vært et gode for miljøet. Slik er det ikke. Kolleksjonene hos Gucci, Hermès og Louis Vuitton fornyes hver sesong. Dermed er motegigantene med på å holde kjøpepresset oppe. Kvalitet er bra, men kortvarig mote er aldri bra. Hverken for lommeboken, miljøet eller selvfølelsen.

Hva mener du? Trenger Oslo mer luksus?

 

Facebook Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *